TikTok verandert privacybeleid: Nederlandse data gaat naar controversiële China.
-
Dirk
- •

TikTok is in de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen, zo ook in Nederland. Meer dan 3 miljoen Nederlanders zouden TikTok gebruiken. Echter komt met een stijging in populariteit ook het bijkomende gevolg dat TikTok onder een vergrootglas komt te liggen. Zo waren er geruchten dat TikTok, dat valt onder het Chinese bedrijf ByteDance, data zou doorsturen naar hun afdelingen in onder andere China. Na jarenlang ontkennen past TikTok nu toch hun privacybeleid aan, waardoor dit gerucht werkelijkheid gaat worden. Maar wat verandert er nu precies?
TikTok medewerkers krijgen toegang tot data
Vanaf 2 december gaat het nieuwe privacybeleid van TikTok in. Door deze wijziging wordt data van Europese gebruikers doorgespeeld aan Brazilië, Canada en enkele Aziatische landen, waaronder China. Dat China toegang krijgt tot deze data is merkwaardig te noemen aangezien de Europese Unie China niet erkend als een land dat hun regelgeving omtrent databescherming goed geregeld heeft.
Er zijn dan ook enkele onderzoeken gestart of TikTok wel voldoet aan enkele regelgevingen over privacybescherming, zo ook de AVG die in Nederland toepasbaar is. Vanwege dit wantrouwen is er op het moment ook geen data-overeenkomst tussen Europa en China.
Wat doet TikTok met onze data?
TikTok gebruikt de data van gebruikers voornamelijk om via het algoritme de content meer relevant te maken voor de gebruikers. Als content relevanter is zullen de gebruikers langer op het platform blijven scrollen, wat weer voor meer advertentie-inkomsten zorgt bij TikTok. TikTok is er dus bij gebaat zo veel mogelijk data van haar gebruikers te verzamelen om zo de gebruikerservaring te optimaliseren.
Als het optimaliseren van deze gebruikerservaring ten koste gaat van het navolgen van het Europese privacybeleid zou TikTok in de problemen kunnen komen in Europa. Onder het beleid van Donald Trump kwam het bijna tot een verbod van TikTok in Amerika, aangezien het databeleid niet voldeed aan de Amerikaanse eisen. Of dit ook in Europa gaat gebeuren met deze wijziging in beleid is nog maar te zien, TikTok zal er namelijk alles aan doen om actief te kunnen blijven in de grote Europese markt.