Ode aan Nike Air Jordan: wat maakt dit merk zo bijzonder?
-
Hidde de Visser
- •
- Style
- •
- •

Er zijn maar weinig logo’s die zo herkenbaar zijn als het Jumpman-silhouet van het merk Nike Air Jordan. Een van de weinigen logo’s die deze status kan evenaren is het herkenbare symbool van Nike. Of dit toeval is, betwijfelen we. De kenmerkende sneaker van Jordan is namelijk gemaakt met de hulp van Nike. Dit is zonder twijfel een van de mooiste sneakers die zijn gemaakt.
Basketballer Michael Jordan
De Air Jordan 1 werd ontworpen door Peter Moore, en oorspronkelijk uitgebracht in 1985. Het was het jaar dat Michael Jordan als rookie begon in de NBA. Het was een simpel ontwerp, en leek in veel opzichten op andere basketbalschoenen uit die tijd.
Op dat moment was Jordan nog geen grote wereldster. Integendeel zelfs. Toch was Nike vastberaden om Michael een eigen schoen te geven, en het merk met hem mee te laten groeien. Wist je trouwens dat het Nike Air Jordan logo er eerst heel anders uitzag? Het oorspronkelijke ontwerp van Peter Moore was het vleugel symbool.
Dit bericht op Instagram bekijken
Nike Air Jordan als zelfstandig schoenenmerk
Toen de carrière van Michael storm begon te lopen, stegen de Air Jordan-lijnen zo hard in populariteit dat het Nike logo uiteindelijk niet eens meer nodig was op de schoen. In 1997 was het merk zo succesvol geworden dat het een dochteronderneming werd van Nike. Een gedurfde beslissing. Maar wel een die geloond heeft, en hoe.
Hoewel de exacte reden van de afsplitsing onduidelijk is, wordt gesuggereerd dat het besluit voor een onafhankelijk merk versterkt werd door het ogenschijnlijk laatste seizoen van Michael Jordan in ’97-98. Nike wilde er koste wat koste voor zorgen dat het Jumpman logo zou blijven bestaan.
Dit bericht op Instagram bekijken
The Jumpman logo is iconisch
De reden hiervan is dat het logo veel meer dan alleen streetwear of het silhouet van Michael Jordan vertegenwoordigt. Het logo staat voor perfectie en absolute toewijding – iets wat ook naar voren komt in de documentaire The Last Dance. Weinig symbolen in de geschiedenis van marketing zijn zo herkenbaar en geliefd als The Jumpman.
De basketballer Michael Jordan is al een tijdje gestopt. Toch zal het logo voor altijd blijven bestaan. Op alle kleding en schoenen die van worden, maar vooral in onze harten. Heb jij thuis een (of meer) paar Nike Air Jordans liggen? Wij zien graag welke jij in de kast hebt liggen!