Life & Health

Dit is wetenschappelijk gezien het beste tijdstip om te sporten

Dit is wetenschappelijk gezien het beste tijdstip om te sporten

Sommige mensen vinden het heerlijk om vroeg in de ochtend meteen een rondje te rennen buiten. Andere mensen sporten weer liever later op de dag. Uit een studie is echter gebleken dat de effectiviteit van sporten daadwerkelijk verschilt op het moment van de dag. Dit effect verschilt ook per sportactiviteit die je beoefent. Dus op welk moment van de dag kan je nou het beste sporten om de resultaten te behalen waar je naar op zoek bent?

Is sporten in de ochtend goed?

Alhoewel veel mensen proberen te sporten voordat ze naar hun werk gaan, associeert je lichaam dit tijdstip met rust. In deze periode zijn je spieren en gewrichten nog koud en moet je bloedsomloop nog op gang komen. In de ochtend is je testosteronniveau verhoogd, wat in principe de spieropbouw zou kunnen bevorderen. Maar tegelijkertijd is je cortisol, het stresshormoon, ook verhoogd, wat de spieropbouw weer hindert.

Een lichte training zal de stofwisseling en bloedstroom op gang helpen, wat goed kan zijn in de ochtend. Echter wil je je lichaam net na het wakker worden niet te veel belasten. Een yoga sessie of rennen op een rustig tempo zouden perfecte oefeningen zijn in de vroege morgen.

Dit is wetenschappelijk gezien het beste tijdstip om te sporten 1

Op welke momenten presteer je het best in de middag?

Vroeg in de middag heeft je lichaam energie kunnen halen uit je ontbijt en is je lichaam op gang gekomen. Dit is het beste moment om je lichaam uit te dagen. Vanaf 10 uur zijn veel kleine rode bloedcellen in de bloedsomloop actief, wat zorgt voor veel zuurstof in je gehele lichaam. Door dit effect kan je op dit moment van de dag het beste je uithoudingsvermogen trainen of actief met iets anders bezig zijn.

Rond lunchtijd komt er bij veel mensen een dip in hun energie-level. Rond deze periode is je lichaam bezig de spijsvertering op gang te brengen en je lunch te verteren. Hierdoor wordt je bloed naar je buik gepompt niet naar je spieren. Bloed heb je nodig in je spieren voor intensieve inspanning.

Het is dus niet verstandig om net na je lunch zwaar te sporten. Na de lunch heeft je lichaam de tijd gehad om de batterijen op te laden en heb je weer voldoende energie. Of het nu gaat om boksen, dansen of krachttraining, op dit tijdstip kun je je bij elke vorm van training uitsloven!

in de middag sporten

Kan je in de avond sporten?

Vanaf ongeveer 16:00 is het level van cortisol in je lichaam laag niveaus laag en barst je van het testosteron. Deze verhouding zorgt voor de beste sportprestaties. Bovendien zorgt krachttraining voor een rustgevende en diepe slaap, mits dit enige tijd voor het slapen gaan plaatsvindt. Na 20.00 uur is de meeste energie weer weg en zal je het moeten doen met rustigere sportsessies. Je lichaam heeft twee uur nodig om de lichaamstemperatuur weer op een normaal niveau te brengen. Je moet dus je training twee uur voor het slapengaan beëindigen om goed in slaap te komen.

Dit is de beste tijd om te sporten

Wetenschappelijk gezien is de beste tijd om te sporten tussen 10 en 12 uur en tussen 17 en 19 uur. Op deze momenten heeft je lichaam het meeste energie, laagste levels van cortisol en de hoogste levels van testosteron. Duurtraining kan het best ’s ochtends worden gedaan, terwijl krachttraining en technische sporten ’s middags of ’s avonds moeten worden gedaan.

Jij wilt ons natuurlijk ook volgen op Instagram ✌️

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes, de dikste winacties en de beste lifestyle inspiratie voor mannen!